www.flickr.com
mona.mono's items tagged with madebymono More of mona.mono's stuff tagged with madebymono

lørdag 1. januar 2011

The Things We Do For The Love of ... Fiber... =)

Jeg har blitt medlem av et nytt forum etter spinne-basillen bet meg - Spinnerens Hjem/Spinners Home. Der har de hvert år en konkurranse, og nå hiver jeg meg med! =)

Her er reglene:

1. Skriv på bloggen din:

* Hva har du lært om fiber/spinning/bruk av ditt håndspunnede garn i det siste året? Har du prøvd noe nytt? Hvordan har du presset deg selv ut fra din "comfort zone" til nye utfordringer?

Jeg er jo helt fersk innen spinning så jeg kjenner ikke min comfort zone ennå, men jeg har blitt bitt hardt… *ler*
Jeg fikk min første håndtein i posten rundt den 1. desember, og heiv meg over litt underull jeg hadde liggende fra Ebba-ulven. Det ble ikke spesielt bra… *ler*

Alt for mye tvinn hele veien… Men lysten til å lære å spinne hundeull var for sterk til å legge det fra meg.
Spinning - Ebba-ull på tyrkisk håndtein - første forsøk...   IMG_3968


Jeg har alltid hatt lyst til å lære å spinne, så jeg luftet tanken for kjæresten her om en liten rokk… Heldigvis svarte han med et smil at da er det jo på tide å kjøre på. Så en ny liten Ashford Traveller ble montert fredag 10. desember. Den helgen gikk med til å spinne mørkebrun Corriedale-ull fra Fiberandart. Det ble tykt og tynt om hverandre, men SÅ artig!! =)

Rokk - Ashford Traveller Single Drive     - satt inn med terpentin og linolje.   IMG_4042


Jeg strikka meg en lue av dette garnet og den ble jeg veldig fornøyd med! =)
Handspun Corriedale - Big Warrior Hat, lett tovet   - korrekt farge  IMG_3716


Se forrige bloggpost for mer info om lua. =)


* Har du funnet at du spesielt likte noen fiber/redskaper eller ikke likte noe? Hvorfor eller hvordan?

Jeg fikk en Spindolyn av kjæresten i tidlig julegave, og den spinner jeg babykamel på! Denne har jeg blitt veldig glad i allerede! Den er ekstra kjekk siden man kan sitte godt i sofaen eller godstolen og spinne! Og det at den er ”supported” – altså har en underdel den står og spinner i - gjør at jeg klarer å spinne tynnere garn. =)

Spindolyn med babykamel   IMG_4084

Spindolyn med babykamel     IMG_4080


Ellers har jeg spunnet opp 100 gram BFL fra The Thylacine på rokken, og jeg liker den fiberen bedre enn Corriedale. Jeg kan ikke forklare hvorfor, men… =)

Sånn så det ut da spolen var full. I ettertid har jeg kjedespunnet det til et 3-tråds garn for å prøve å bevare fargeskiftene, og nå strikker jeg en gave med dette garnet. =)

Håndspunnet BFL - The Thylacine, farge Cremorne    IMG_3727

* Hva har du fortsatt lyst å lære eller er det noe du er nysjerrig på? (Fiber, teknikker, metoder, redskaper)

Jeg har jo et stort ønske om å få til å spinne garn av ulla til Ebba, og når jeg får meg en kardemaskin etter hvert skal jeg prøve å blande litt Ebba-ull med f.eks. BFL. =)
Jeg har også et ønske om å leke litt med farging, men det får vi ta på sikt. *ler*

* Hva er det du er mest stolt av i spinning/bruk av ditt håndspunnede garn i det siste året? (skulle elske å se bilder her!)

Jeg har jo bare strikka 1 prosjekt med selvspunnet garn, og det er jo den allerede nevnte lua. Men jeg ble veldig fornøyd med den!  =)

Handspun Corriedale - Big Warrior Hat, lett tovet     - korrekt farge      IMG_3718


* Nevn Spinnerens Hjem slik at jeg lettere finner det du har skrevet.

Gjort. =)

* Tenk litt på hva du vil ha om du vinner: en håndtein eller fiber?

Jeg ønsker meg nok aller helst fiber om jeg skulle være den heldige vinneren. Kanskje Polwarth eller Merino? Det har jeg ikke prøvd ennå. =)


Da gjenstår det bare å krysse fingra for at man blir trukket ut... *ler*

8 kommentarer:

Hanne-Kristine sa...

Så spennende :) Skulle gjerne kunnet spunne eg med, men det får komme seinere.... :oD
Lua de ser riktig lekker og varm ut, gratulere med meget vellykket første prosjekt. Og lykke til videre....
Og et riktig godt nytt år :)
klem hk

mimouna sa...

Mye å prøve ut her, spennende! Heier på deg jeg, hadde vært kjekt å vinne noen nye ig uprøvde fibre. Uansett er det jo gøy da!

Rhonna sa...

Jeg må bare si at det er sååå utrolig hvor fort du har fått en følelse for prosessen og fiberene du har prøvd så langt. Jeg mener fortsatt at garnet som ble brukt i lua er utrolig bra som et første garn, men babykamel garnet . . . det kommer til å bli helt nydelig når du er ferdig. Det er mange som sliter seg med støttehåndteiner, men du er klart ikke en av dem!

Du er på en fascinerende reise, og jeg virkelig gleder meg å se hva året bringer deg. :-)

Og forresten? Du har vunnet. :-) Jeg sender deg en PM på SpinnerensHjem. Gratulerer så mye, og jeg gleder meg å ordne pakken til deg. :-)

Susan sa...

Må si jeg er imponert over deg mono, ikke bare litt, men KJEMPEimponert! Alt dette er gresk for meg, og ser kjempevanskelig ut! Men, så utrolig fint det garnet i de blåe nyansene var! Gleder meg til å se hva du tryller frem av det!

Ha ei vidunderlig helg!

Klem =)

Og du, gratulere med gevinsten!!!

Pinneguri sa...

Så nydelig garn du har spunnet, så flotte fargeskift. Jeg gleder meg til å se hva du har strikket med det.
Og gratulerer med premien!

Fru Keilegavlen sa...

Så utruleg gøy!! Gratulera!! Spennande med spinning. Nydelege huer du har strikka. Ønskjer deg ei fin veke.

pakkalakka sa...

Så gøy med lue i eget garn! Du er så flink :) krysser fingre for at du vinner!

Strikkelena sa...

Kjempefin lue du har strikka. Og veldig moro med selvspunnet garn, jeg er imponert!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Noe du har lyst på? =)

Kontakt meg gjerne på mona.mono@hotmail.com om du er interessert i noe av det jeg viser frem her, eller om du ønsker deg noe i andre farger/garn el. =)

See something you like? Contact can be made by the hotmail above. =)